Thursday, June 10, 2010

C L U B H O U S E 6

Clubhouse 6

Det var en bit in i juni, helgen då det hade regnat så mycket. Clubhouse, som delvis var en träbyggnad, hade knappast tagit någon skada, men där man kände med handen, var träet en aning mjukt på ytan. Inte minst på armstöden För mycket regn och blixtar kunde inte vara bra. Som en av de trognaste stamgästerna satt jag ute på altanen i en av de vita stolarna, väntade troget på att vädret definitivt skulle klarna upp. Hörde redan fåglarna sjunga. Under söndagseftermiddagen skulle det bli matine` Ett par busslaster besökare väntades från stan, vilket oroade kökspersonalen.
Lördagen hade nämligen varit kaotisk. man kan säga helt enkelt ganska hemsk, helgens kvot för besvärligheter var redan fylld. Glassplitter låg fortfarande
kvar på altanen framför matsalen.

Komissarie Barbieby och hans assistent Waughan hade fått rycka ut till Clubhouse mer än en gång. Hundratals ungdomar hade församlats i trädgården och skanderat:
- KONG! KONG! KONG! KONG!!, precis som infödingar som ville visa sin vördnad för en jätteapa på en mystisk ö i söderhavet. Det hade varit rätt sent på kvällen och ganka mörkt. Ljusanläggningen med stora strålkastare hade belyst fasaden och restaurangdelen på Clubhouse. Då och då blixtrade det, och ungdomarna skrek och hojtade ännu mer.
Stämningen hade utan tvekan varit suggestiv.

Husets trivselkvärdinna, Dinah von Kindereggen, sprang ut och in med dricka och pappmuggar. Allt detta, för att kvällens huvudattraktion Lady Gegga-Moya skulle ge Clubhouse en kvart på sin specialturne Men innan midnatt sågs även ett ljus på himlen. Det var den flygande prästen, pastor Bengtseus från Flängby, som numera var lycklig ägare till flygande predikstol. Enligt uppgifter var den inköpt på en marknad för begagnad rymdutrustning i USA och var tillverkad omkring 1980

Satt en bit ifrån den lilla scenen, under ett färgstarkt parasoll. Råkade hamna där i sällskap med musikjournalisten Anders Fjunstedt.
- DET HÄR SKA BLI ROLIGT!, sade han överraskande. Jag nickade bejakande och knep ihop läpparna. Ville inte direkt visa mina trasiga tänder för en sådan recensent. expert och finsmakare.En reflexkanske, sedan ungdomsåren.
- JAG SÅG EUROVISIONSSEMIN IGÅR!, halv skrek han för att höras trots att vi satt endast en halvmeter ifrån varandra.
Jag nickade igen och vill avslöja en tendens till ett leende från min sida.
- JAG BEHÖVDE ETT HELT FLAK MED SEVEN-UP FÖR ATT KUNNA GENOMLIDA DET FASANSFULLA!
DE MÅSTE LÄGGA NED DET, DET VAR TIDERNAS SÄMSTA SEMI-FINAL!
Jag nickade igen utan riktigt att veta vad han pratade om, hade missat den tävlingen och letade efter något i kavajens innerficka.
Fjunstedt var ihärdig och ville föra fram sin åsikt.
- VAD ÄR DET FÖR SKIT, INTE EN BRA LÅT!! LÄGG NED DENNA SKITTÄVLING!!.
DET HAR BLIVIT TOTALT OINTRESSANT!!
För några ögonblick tystnade ungdomarna något framme vid scenen, även regnet verkade lugna sig,.men ingetdera var på grund av
Fjunstedt, som nu stod upp på den nattfuktiga gräsmattan.
- LÄGG NER SKITEN1 TOTALT OMUSIKALISK DYNGA, VAD ÄR DET FÖR MÄNNISKOR SOM SKRIVER SÅ USEL MUSIK1
LÄGG NER SKITEN SOM DEN ÄR, IDAG!!
I innerfickanen hittade jag en påse med Fisherman´s Friend.
Fjunstedt böjde sig något över bordet och skrek igen;
- DET ABSOLUT SÄMSTA EUROVISIONSPROGRAMMET NÅGONSIN!!!
Med en pastill i munnen nickade jag som om han visste att jag förstod vad han pratade om.
- ÄRLIGT TALAT. JAG VILL HA EN ANNAN FORM AV MUSIKTÄVLING!, var hans sista ord innan ordningsvakten Jo-Anne Newlander tog honom för att föra bort honom till kroppsscanningen
- Du tjatar för mycket, sade Jo-Anne

- Vann rätt låt?!, ropade jag efter honom medan han sprattlade i Jo-Annes armar.
- DET ÄR INTE JAG SOM HAR SAGT ALLT DET DÄR, DET ÄR SPEXPRESSENS LÄSARE !, hojtade han från dörröppningen
- Jag hörde ju precis dig säga det! Memorerar du? Är det vad DU tycker?! Utantilläxor?!, sade jag och vände mig åter mot scenen.
Knappast hörde han mitt mumlande.

Endast enstaka ungdomar hade lagt märke till vår något hetsiga diskussion, onekligen var mest intresserade av få se Lady Gegga-Moya skulle snart visa sig på scenen. Andra hade sprungit in i skogen, som barn som ville se vart regnbågen slutar. De följde nämligen ljusglimten från pastor Bengtseus flygande predikstol som befann sig på 3000 meters höjd. Mer än jag undrade var han skulle hålla sin predikan en sån här magisk kväll.
Kanske ovanför älven? Det var i det läget kommissarie Barbieby gjorde sin första utryckning. Man ville rädda pastorn från att fastna i grantopparna
För lagens män var det bättre om han landade i älven.
Själv var jag inte överdrivet intresserad av Lady Gegga.Moya och hennes vilda, sexistiska dans. Tänkte att jag rör på benen en stund innan i alla fall, gick in på Clubhouse.Vilket var rätt klokt, eftersom ute var kyligt ute.
Gick upp till andra våningen, men inte samma väg som vanligt. Valde en genväg bakom den öppna spisen i matsalen.
Lite trångt först, men sedan blottlades en spiraltrappa upp till en som det verkade, hemlig dörr Den var öppen, kanske tänkt som en nödutgång.
Kunde i och för sig även vara en nödingång.
Kom till personalens omklädningsrum, passerade även duschrummet. Hörde att det var aktivitet där inne, vattnet stod på.
Det skrattades. Det fnittrades. Det plaskades. Det daskades.

Utanför hängde ett par små handdukar med bokstavsmonogram. F och R.
Vems kunde det vara?
Kunde inte låta bli att böja mig ner lite för att endast titta in genom nyckelhålet.
Just då hörde jag steg bakom mig. Ljudet av hårda klackar mot trägolv av furu. Vände mig hastigt om och stod en meter ifrån Lady Gegga Moya!!
Hon hade sin påfågelsdräkt på sig!
Dinah von Kindereggen kom samtidigt in i korridoren från andra hållet. Magnifikt klädd i långklänning av guldlame`.
- Jaså Oh YEAH...Here You are!Oh,Dear.Welcome to Clubhouse!!
Lady Gegga-Moya öppnade dörren till duschrummet och dallrade lite i sin påfågelsdräkt-
- AHH...! MAGNIFIQUE!! I WANT THOSE GIRLS TO BE WITH ME IN MY FIRST NUMBÖH TONIGHT!, utropade hon.
- Rebecca! Fiona! Följ omedelbart med Lady Gegga-Moya ner till Eden-scenen!
Vände mig hastigt om. Ville inte genera de två nya servitriserna Rebecca och Fiona som endast hade en provanställning.
Kom de ur balans kunde det hända att de fick sitt aktivitetsstöd indraget. De kunde hamna att gå till Socialen. Småsprang ned för spiraltrappan. Ville nu se showen

Bara någon minut senare kom Dinah von Kindereggen in på scenen.Hade trängt mig fram till scenkanten.Folket ylade!
- OCH NU DET NI VÄNTAT PÅ!..... L A D Y G E G G A - M O Y Aaaaa!!
Alla var spända på vad hennes första låt skulle bli. Hon valde Mam Boy. Hon såg ut över publiken dallrade lite och tog små, små
steg med sina höga blå skor
Mitt under ovantionerna upplystes scenen av ett märkligt tilltagande vitt ljus. Ett visslande ljud som växte till ett dån på några sekunder.
Pastor Bengtseus hade ändrat färdriktningen på sin farkost, Den Flygande Predikstolen, och var på väg ner! Mot Clubhouse!
Under ett kraftfullt oväsen drällde den unika farkosten rakt in i matsalsfönstret.
Panik utbröt, både ja och nej. Publiken, som bestod mest av tonåringar, tyckte det var skithäftigt.
- KONG! KONG! KONG! KONG!
Ungdomarna skanderade igen.

Först nu tittade Rebecca och Fiona försiktigt in genom entredörren ut till scenen.
De nyfikna tjejerna fick en liten försmak av hur det är att uppträda på Clubhousescenen , nu stegade de barfota in igen,
gjorde små hopp mellan glasskärvorna på golvet, för att leta upp Jo-Anne Newlander. Hon befann sig ett halvplan ner i Clubhouse, i källaren som det
kallades, där det fanns ett litet zoo med sällskapsdjur.
Det hade varit en minnsevärd kväll för alla, så även för journalisten Anders Fjunstedt. Efter kroppsscanningen hade han blivit nedförd till just källaren
där han stod och skakade galler. Tyst kunde han inte ändå vara:
- INTE ENS EN SCHLAGERSMURF PÅ LUSTGAS KUNDE VÄL HAFT ROLIGT UNDER RYSSARNAS UPPBLÅSTA ROCKKOMEDI!
DEN LÄSKIGA TEXTEN RISKERAR ATT BRINNA I HELVETET!
Han talade i tungomål. Om det var hans egna ord eller läsarnas ord kunde ingen längre bedöma.

De tre tjejerna betraktade honom tyst.
- FÖR DEN LÄSKIGT LÅGA NIVÅN PÅ SEMIN!- EN MEGAKALOKON AV OFATTBARA MÅTT!
- NÄR GUBBSLEMMET TILL SÅNGARE TOG STRYPGREPP PÅ EN AV SINA DANSARE BLEV HAN EN TRÄFFSÄKER symbol
Det luktade svavel i källaren.

Pastor Bendeus hittades aldrig, spekulationerna blev snart till att farkosten störtat obemannad. I nästa led började man spekulera om det varit
en målsökande missil från Flängby. Sedan en tid tillbaka hade det stått klart att Clubhouse hade fiender. Det var ju också snart val, att det fanns
spänningar i samhället rådde det ingen som helst tvekan om.

No comments: