Monday, August 07, 2006

FÖR MIG TILL MIN BRUD I TID


Gösta Rybrant on the rocks ?

FÖR MIG TILL MIN BRUD I TID


”Klockan skall klämta när det dagas, Ding dång, den ringer ut min frid. Hattar skall rulla. Ni får bli fulla, men för mig till min brud i tid.
Dit ska jag jagas när det dagas, rakad och nykter och timid. Blir jag i mössan, osäkra bössan, men för mig till min brud i tid!

Och om jag öppnar min breda trut, så får ni vissla psst! på närmsta snut. För klockan skall klämta när det dagas. Ding, dång, den ringer ut min frid.
Så vad ni än sväljer ur rulla buteljer, så för mig till min brud , för mig till min brud, för Guds skull för mig till min brud i tid.”

MED EN LITEN GNUTTA FLAX
Försynen skänkte mannen mod och styrka för allt det slit som drabbar varje man.
Försynen skänkte mannen mod och styrka, men,
med en gnutta flax och smak, med en gnutta flax och smak, så blir jobbet gjort av någon ann.
Försynen gav oss kvinnan att bli gift med och dela säng och säte mot en ring.
Försynen gav oss kvinnan att bli gift med, men,
med en gnutta flax och smak, med en gnutta flax och smak
kan man få sånt där för ingenting.


Lite orättvist att citera endast ett par av Gösta Rybrants texter på det här viset.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gösta_Rybrant

Bilden har inget med texterna att göra, inte med Gösta heller.

No comments: