Monday, August 21, 2006

Ett par Sonja Åkesson





Pris

Oslagbart pris
Bemärk vårt låga pris
Som vanligt lågt och bra pris
Oslagbart lågt pris
Lågt pris
Bottenlågt pris
Konkurrenskraftigt pris
Som vanligt till lågt och uppskattat pris
Bemärk vårt låga pris
Pangpris
Som vanligt extralågt pris
Prisbomb
Lägg märke till våra kundvänliga priser
Se det låga priset
Fantastiskt lågt pris
Jättelågt pris
Kanonpris
Jämför våra otroligt låga priser
Priserna långt under de gällande
Jämför våra enormt låga priser
Makalöst lågt pris
Lika makalöst lågt pris
Billigt pris
Billigt pris
Pangpris
Bottenpris
Extra lågt pris
Lågt pris
Verkligt reapris
OBS! Priserna!
Lägsta pris
Otroligt lågt pris
Bottenlågt pris
Fyndpris
Extra lågt pris
Mycket billigt!
Jättelågt pris
Fantastiskt låga priser. Har ni märkt det?
Sensationspris
OBS! Priset
Rekordlågt pris
Bra pris
Priset lågt
Otroligt låga priser
Jättelågt pris
Specialpris
OBS! LÅGA PRISER!
Priserna är faktiskt låga
Lågt pris
Förmånligt pris
Mycket lågt pris
Absolut lägsta pris
Sensationspris
SE DE OSLAGBARA PRISERNA
Se priset
OBS! Från oss till pangpriser!
Extrapris
ABSOLUTA BOTTENPRISER
Verkligt lågt pris
Bottenlågt pris



(annons)
luftig livfull spänstig mjuk
naturlig levande perfekt strålande
mild angenäm sidenmatt elastisk
fuktig vit smidig väldoftande
smeksam mjukmjukmjuk svävande god
färgfräsch fantastisk fulladdad sensationell
oroande sensuell mildare behagligare
mjuk rosa underbar effektiv
absorberande varsam mjuk smidig
stark praktisk behaglig mjuk
levande naturlig skön rundare
mildare lätt livlig frisk
gyllenljus festlig pålitlig skonsam
säker fryssäker perfekt härlig
exklusiv elegant pärlemorskimrande spännande
genomskinlig lätt skir mjuk
täckande smickrande naturlig levande
lätt smidig oöm driftsäker
ung djärv perfekt mjuk
luftug hygienisk skyddad lättjefylld
rofylld trivsam förmånöig vänlig
omtyckt underbar prunkande hälsosam
sprudlande idealisk festlig glad
vacker dekorativ stämningsfull god
glad riktig självklar förmånligare
bekvämare säkrare billigare skönare
bekväm rymlig rolig individuell
utomordentlig otrolig exklusiv sval
jämn tyst kraftig trivsam
len varm len god
näringsrik mild fin rik
känslig riktig naturlig fuktighetsbevarande
epokgörande underbar spänstig absorberande
pånyttfödande fuktighetsbefrämjande stimulerande skimrande
smidig effektiv spänstig ny
speciell renande exklusiv extra
aktiverande exklusiv smakförädlande amerikansk
bekväm elegant speciell komfortabel
skön robust slitstark kraftig
dunmjuk efterlängtad mysig härlig
jättefestlig toppenkul ljuvlig ny
klassisk okonventionell utmanande rationell
trygg körsäker modern riktig
kompromisslös vettig säker suverän
engagerande fängslande ovanlig otrolig
mjuk spänstig luftig lätt
nätt behaglig lättskött enastående
toppklass perfektbekväm diskret
rolig spännande bekväm läcker
smeksam chic störtsnygg fräck
spexig sexig uppkäftig poppig
kul behändig skön komfortabel
god knaprig gammaldags uppfriskande
svalkande frisk klar välgörande
lenande lindrande stimulerande frisk
naturlig välgörande välsmakande världsberömd
intensiv aktiv frisk härlig
undebar ny viril diskret
färgsprakande maharadjainspirerad utsökt elegant
smidig mjuk härlig lättskött
förnämlig spänstig ny underbar
mattglödande skulptural ny intressant
avancerad betydelsefull dyrbar viktig
sammetsmjuk smidig kraftig frisk
effektfull bekväm fulsnugg glad
sober tidlös snabb passande
glödande underbar gedigen jämnare
behagligare effektiv väldimensionerad uppiggande
angenäm exklusiv väsentlig precis
unik väsentlig utmärkt robust
sober exklusiv fulländad daggfrisk
god god nyttig jätteknyssig
självständig utsökt fyllig självständig
utvald hygienisk snygg ren
ny smaskens bra god
smakfull naturlig självsäker säker
smart raffig pålitlig pålitlig
pålitlig dryg mättande ren

Sonja Åkesson (1926-1977), enligt baksidestexten av Karl Erik Fagerlöf (1966) (samlingsvolym; som jag haft i min ägo rätt länge, men glömt bort det tills alledeles nyligen);.... "SONJA ÅKESSON är en av våra mest lästa och folkkära lyriker". Tillåt mig skratta;

ha ha ha ho ho ho
hi hi hi hö hö hö
hoo-iii hoo- iii
he-he-he

I mina ögon är Sonja Åkesson (1926-1977) som författare genomgående ganska underground - eller avantgarde av sin tid, "lyriken" var delvis hennes uttrycksmedel - som (mirakulöst?), blev publicerad i mera offentliga rum. Den rent tekniska bragden ligger (låg) ofta i att bli publicerad överhuvudtaget, speciellt, före hemdatorerna... hemsidornas...bloggarna... kanske,..... en tid som dagens datornördar inte kan föreställa sig.

Ordet "folkkär" används då och då i någon auktoritär mening, det deklareras liksom "uppifrån". Begreppet "folkkär" skulle göra personen till en legitimerad och allmänt accepterad?

Själv tycker jag S.Å. kan vara jobbig... som läsning, "Folkkär"?. Hos ett gäng språkvetare i Stockholm?

Hennes humor ligger också ofta välinbäddat i dysterheten - för väl? - för att det skall bli så där "folkkärt". Gobbabibliotheket har konstaterat att det är skillnad på Thore Skogman och Sonja Åkesson.

MEN - men "lyrik" s a s, skall ju inte läsas i samma mekaniska tempo som man läser Text-TV.

I ett samband med muntlig sceniskframställning eller musik verkar S.Å. klart intressant(are). Det förvånar mig inte ; att hennes rytmik attraherat. Det finns spännande utrymmen för pauser....., nyanser, tonfall. En vilduxen trädgård, ....det som vid första anblicken verkar vara kaos, är ändå välplanerat på något sätt, det har jag faktiskt sett i många vildvuxna trädgårdar....

I förorden av den samlingsvolym (som jag haft i min ägo i tjugo år) citeras Kristina Lugn; "Sonja Åkesson var först och främst en professionell poet, som lagt lagt ner stor möda på att lära sig sitt yrke och som till slut suveränt behärskade sina mycket speciella uttrycksmedel".

Visst är det speciellt många gånger.

Med någon lokal anknytning (ur hennes Halmstadsvit) - observera att här är scenariot i ett mindre format.


Två kärlekspek till floden Nissan

1.
Torsken glimmar på Nissans strand
Morgon står i brand.
Alkisen med sin Tinto
gör mej upprymd
ger mej smärta
Nissan i mitt hjärta

Ölburkar glimmar på Nissans strand
Längtan står i brand
Tårpilen som droppar sina spröda gör mej lycklig
ger mej smärta
Nissan i mitt hjärta

2.
Jag sitter här på marken
och tänker på den
Jag sitter här vid maskrosbladet,
nyss min bästa vän.

Jag sitter ganska ensam
och ändå lite glad
jag sitter ganska trött av mina fötters promenad.

Jag sitter här i bondsyrenens
mulliga skrud.
Jag sitter här och skådar på Nissans blåa brud
som snart ska ligga kall och stel
täckt av girig is.
Jag sitter här och väntar på ledans bruna dis.

Jag sitter här och snart ramlar sommaren ner.
Jag sitter här. Nu vill jag inte sitta mer.
Jag är nog inte längre så dära ganska glad.
Jag gjort slut på mitt maskrosblad.

Det finns naturligtvis de som har nästan en helt annan uppfattning än jag;
http://www.sonjaakesson.se/start.htm

Att Sonja Åkesson inte bara prov-vispade till lite text.... en ungdomlig söndagseftermiddag,... märks av den utgivna produktionen; Situationer, (dikter, 1957) - Glasveranda (dikter, 1959) - Skvallerspegel (berättelse, 1960) - Leva Livet (prosadikter, 1961) - Efter balen (noveller, 1962) - Husfrid ( dikter, 1963) - Ute skiner solen (dikter, 1965) - Jag bor i Sverige (blandat, med grammofonskiva, 1966) - Man får vara glad och tacka Gud (valda dikter, 1967) - Pris (dikt- och debattbok 1968) - Slagdängor (visor, med musik av Gunnar Edander, 1969) - Ljuva sextiotal (dikter och noveller, 1976) - Mamman och pappan som gjorde arbetsbyte (barnbok, 1970) - Hjärtat hamrar, lungorna smälter (prosadikter och teckningar, 1972) - Dödens ungar (dikter, 1973) - Sagan om Siv (dikter, 1974) - En värk att anpassa (samlade dikter 1957-1965, 1975) - Ett liv att avverka (samlade dikter, 1966-1974, 1976) - Hästens öga (dikter 1977) - En tid att avliva (samlings volym prosa, 1978) - Sonjas sånger (1980) / tillsammans med Jarl Hammarberg-Åkesson; Strålande dikter, nej så fan heller (dikter 1967) - Kändis (diktberättelse 1969) - Hå! vi är på väg ( pratspel, 1972) / tillsammans med Bengt Martin; Vi ses (brev mellan Sonja i Halmstad och Bengt i Stockholm 1975)



No comments: