Tuesday, August 19, 2008

Från Vilken Film är denna Scen?


Film Frågan 12

8 comments:

Jessica said...

Idiotjävlar! Det där är Hanna Fridén på semester, ingen jävla film. Det är inte lagligt att använda någon annans bild på det viset som ni gjort. Antar att ni är medvetna om det??

Anonymous said...

:-D

Det blev ännu roligare av "Jessicas" kommentar!

Mikael M said...

Från Hanna Fridens blogg läste vi hur hon nyligen svarade frågan i ett annat inlägg:

"Är det förresten ok att låna outfitbilder av dig till bloggen, om man säger till före? Detta var så fint så jag tror t.o.m jag måste blogga om det :)
Skrivet av Maria 2008-08-23 kl 12:02

Hanna Fridén svarade 23 augusti 2008 klockan 13:33:
"För mig är det helt okej att låna alla mina bilder bara man länkar och refererar (till bloggar, alltså)! Man behöver inte fråga innan, men jag uppskattar om man vill ge en länk till inlägget sedan så att jag får se!"

Så de så, att det skulle finnas en länk till sidan härifrån sett var helt givet. Läsaren kan skaffa sig en egen uppfattning genom att kolla upp originalsammanhanget. Många av HF:s bilder utstrålar energi och kan vara roliga. Bland hennes många fans verkar ändå finnas en del, liksom ganska unga men redan bitska surtanter, som har svårt att se utanför sin lilla värld, som har deklarerat färdigt när det gäller t ex humor/satir.

Jessica said...

Vad jag, Jessica som tidigare skrivit här, tycker är att det känns ju ganska dumt att inte kolla upp ordentligt över om man får lov att använda någon annans bilder eller inte. Enda anledningen till att jag ens hittade den här "bloggen" är för att Hanna Fridén själv skrev ett inlägg om det och kände att det hela inte var ok. Det gjorde henne förbannad. Då tycker jag inte att bilden heller ska få användas här, eftersom den är hennes. (Eller fotografens vilken förmodligen i detta fall är hennes pojkvän). Kalla mig surtant eller tyck min kommentar är kul, det bjuder jag gärna på, men jag utgår från HF´s egna tankar i det här. Hon såg det inte som humor att ni använder hennes bild i detta fall...

Dessutom, det räcker att se till sig själv; Jag vill bli tillfrågad vid varje tillfälle som någon tänkt sig att låna något utav mig. I alla sammanhang kanske det inte känns ok att exempelvis en bild på en själv publiceras.

Sedan kan man ju resonera om detta är den typen av foto som HF sagt att det känns ok att man lånar. Outfitbilder har hon sagt att det kan vara ok, men detta är väl snarare en semesterbild, eller?

Jag är fullt medveten om att ni ville vara ironiska/satiriska med det här inlägget - behärskar själv den typen av humor alldeles utmärkt. Men det här inlägget var inte i min smak för fem öre. Fanns inget som var speciellt kul med det hela hur man än vände på det faktiskt. Det är min åsikt.

Mikael M said...

Jag förstår att fokus ligger på Hanna Friden, inte alls sammanhanget här. Jag byter ut bilden och jag lovar att den är charmlös.

Jessica said...

Saken är den att fokus ligger inte alls på Hanna Fridén på det sätt som du tror, Mikael. Anledningen till att fokus är där är för att Hanna ogillade sättet hennes bild användes på. En bild på henne dessutom. Hade det varit någon helt annan, som jag fått nys om att denne/denna blev utsatt för en liknande sak, så hade jag reagerat på samma sätt. Hade det varit en annan bloggare, en granne etc. eller någon för mig okänd. Det hade lik förbannat ändå varit lika illa att bara "låna" en bild utan att vara säker på att personen på bilden (eller fotografen) tyckte att det var ok att "låna" ut sin bild för syftet. Det är vad fokuset ligger på, men nu tänker jag inte tjata här mer. Känns smått meningslöst eftersom du efter mina två tidigare kommentarer inte ens förstod varför jag reagerat. Men, fråga nästa gång du vill låna en bild till din sida. Ett skämt på någon annans bekostnad är sällan roligt...

Mikael M said...

Jodå, förstår ganska väl. Det lånas mycket bilder på internet till skiftande syften. Säg inte till mig att alla tjejbloggare (heller) har rent mjöl i påsen enligt ditt sätt att se det. Världskändsar hänger man ut, till och med kan de vara inbakade i ett vinjettkollage. man har gjort ingrepp i originalen. Aldrig skulle jag gå in och dundra "för fan... fattar du vad du håller på med din fjortis!"
Är du konsekvent jagar du dem nitiskt. Lycka till Frågan är också hur bilden används, misskrediterar man. Jag tycker inte det. I det här fallet, låg en HF bild sedan tidigare på annan blogg. Jag hade aviserat det öppet
till henne (mail),Jag har tagit bort allt när det gäller Hanna Fride´n, och du borde vara jättenöjd. En annan sak, till och med på hennes blogg var det snarare fler som tyckte att det var mer roligt än hemskt

Mikael M said...

Efter att nu ha kollat Hanna Friden´s blogg, det aktuella inlägget, påstår hon att jag skickat hatmail. Det är inte sant. Och du Jessica har skrivit flera nya kommentarer där, fallet måste vara oerhört unikt och intressant. Kan korrigera mig på en punkt, de som tyckte bilden skulle varit rolig i sammanhanget, dominerade inte där på hennes blogg, men de fanns trots allt - hos de som kommenterat. Alla gör ju inte det. Det finns många olika typer av bloggare.
Jag har tvä mail som jag nyligen fått av, den som alltid, vetenskaplige, Hanna Friden. Hon påstår bland annat att det inte finns någon allmän referens från henne ang bildpublicering i svaret till Maria. I själva verket står det, återigen:
Hanna Fridén svarade 23 augusti 2008 klockan 13:33:
"För mig är det helt okej att låna alla mina bilder bara man länkar och refererar (till bloggar, alltså)! Man behöver inte fråga innan, men jag uppskattar om man vill ge en länk till inlägget sedan så att jag får se!"

I bloggen säger hon nu att jag är tönt och blir varm av din support.
Kan det bli bättre?